Sommaren är äntligen här och den är efterlängtad. Sol och värme är härligt men det kan också bli för mycket. Värmeböljor blir allt vanligare även här. Då är det viktigt att hålla sig sval. Här kommer några tips på hur du kan svalka sig under de hetaste sommardagarna.  

Fläkt

En fläkt är svårslagen under sommaren. Den kan stå på hela dagen och svalka luften. Det finns många alternativ på större golvfläktar, bordsfläktar och små praktiska handfläktar.  

Skål med is framför fläkt

Om inte fläktens egna kapacitet räcker till finns det trick för att kyla luften ännu mer. Du kan effektivisera genom att bygga en egen aircondition. Fyll en större skål med vatten samt isbitar och ställ skålen framför fläkten. När luften från fläkten blåser över skålen kyls luften ner av isen. 

Kylklampar 

Samma princip som skålen med is men kylklamparna håller kylan längre. Bind fast kylklamparna i fläkten. När luften blåser på kylklamparna blir luften kall.  

Mörkläggande gardiner 

Håll rummet svalt genom att stänga persienner, dra för gardiner eller häng upp lakan framför fönstret. Släpp inte in värmen under dagarna genom att vädra. Om inte vanliga gardiner räcker kan man skaffa mörkläggande gardiner som stänger ute allt ljus och håller rummet i skugga hela dagen. 

Kalla duschar

Om du behöver svalka hela dig snabbt är en kalldusch en snabb och bra lösning. Det kan låta läskigt med en kalldusch men du kommer må fantastiskt efteråt. Det räcker att duscha kallt i ett par minuter. Efteråt kommer du känna dig sval och skön. 

Vetevärmare i frysen

En vetevärmare används vanligen varm i syfte att mjuka upp stela muskler som gör ont, eller läggs på magen för att lindra menssmärtor. Men har du tänkt på att man även kan lägga den i frysen? Efter några timmar i frysen blir vetevärmaren som en mjuk kylklamp att lägga över axlarna eller på magen om du är väldigt varm. Ta den med i sängen på natten så håller du dig sval när du somnar. Vetevärmaren svalkar skönt och håller sig kall i ungefär 1-2 timmar. 

Blöt handduk

En blöt handduk är en klassiker. När effekten från kallduschen har avtagit är ett bra trick att blöta en handduk i kallt vatten. Lägg handduken över axlarna, över pannan eller så kan man vira in fötterna i handduken. 

Fotbad med isvatten

Om fötterna är svala är resten av kroppen sval. Det beror på att det sitter en mängd blodkärl i just fötterna som cirkulerar runt blodet i kroppen. Att kyla ner fötterna är därför effektivt för att svalka sig. Fyll en balja med vatten och isbitar och ta ett uppfriskande, kallt fotbad. 

Kallt vatten på handlederna

I handlederna sitter flera ytliga blodkärl precis som i fötterna. Därför hjälper det att spola kallt vatten på handlederna när du är varm. Alternativt stoppa ner händerna i ett isbad en stund. 

Öppet fönster på kvällen och natten 

Undvik att ha fönster öppna under dagen när det är som varmast. Annars släpper du bara in värmen. Ha persienner och gardiner nedrullade under dagen för att hålla rummet svalt. Öppna fönstret senare på kvällen när du ska gå och lägga dig. Du får bättre sömn i ett svalt rum än i ett varmt. Ha gärna öppet fönster i flera rum så det blir korsdrag. 

Fuktigt lakan framför fönster

Om det ändå inte räcker med att vädra kan man fukta ett lakan och hänga det framför det öppna fönstret. Spraya lakanet med vatten eller blöt det i duschen. Utomhusluften som kommer in blir nedkyld av det blöta lakanet. 

Ät kall mat 

Varm mat lockar oftast inte en het dag. Det kan vara svårt att känna hunger överhuvudtaget när det är värmebölja. Ät istället kall mat som är lätt och god. Sushi, poké bowls, hummus, sallader och frukt är exempel på bra kall mat. Unna dig en glass eller två också. 

Drick ofta

Glöm inte bort att dricka. Kroppen behöver vätska när den svettas. Även om du inte är så aktiv under dagen behöver du ändå fylla på med vätska när det är som varmast.